תוכנית עבודה מנטאלית

2/07/2017 11:00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תכנית עבודה

מנטאלית

 MENTAL PLAN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


                      תכנית מנטאלית  מחלקת הנוער

                                 Mental  plan

מטרה

 

לשפר את הביצועים של שחקני המחלקה במשחקים ואימונים ולעשות שחקנים חזקים אשר מתפקדים בצורה אופטימלית ומלאה במצבי לחץ . לפתח מנהיגים חיוביים בקבוצה עם שחקנים שיתפקדו ויהיו מובילים  ברמות הגבוהות ביותר. לתת יעוץ והכוונה מקצועית בנושא המנטלי לכלל הצוות המקצועי.

 

 

חזון וחשיבות של אימון מנטלי

עבודה מנטאלית היא חלק אינגטגראלי בתכנית העבודה השוטפת של מחלקה מקצועית בכדורגל. איו צריך לחכות למשבר אישי/קבוצתי בכדי להתחיל לעבוד מנטלית. העבודה השוטפת אמורה למנוע/לצמצם את הבעיות המנטאליות.  בנוסף התמיכה המנטלית מביאה לשחקנים טובים ומאוזנים יותר לאורך הקריירה.

חשוב להבין שיכולת על המגרש מושפעת הרבה מגורמים מנטליים.

רכישת מודעות וכלים פסיכולוגיים לספורטאי בגילאי ההתפתחות מהווה בסיס למימוש הפוטנציאול שבו. מעבר לתרומה ליכולתו הספורטיבית, אימון מנטאלי תורם לבניית אישיות של הילד בחייו מחוץ לספורט כגון בתחומים כמו העלת מודעות עצמית, שיפור ביטחון העצמי, ריכוז, מיקוד, הערכה עצמית וקביעת יעדים.

 

 

זיהוי מצבים בעייתיים

 

1. ברמה הקבוצתית – א. ספיגת שערים מוקדמים/מאוחרים   ב. אי יכולת לחזור מפיגור ולנצח  ג. קשיים מול

    הקבוצות החזקות בליגה.  ד. פירוק המרקם הקבוצתי במצבי פיגור ולחץ.

 

2. ברמה האישית – א. אי תפקוד כתוצאה מפיגור/הערת מאמן/חבר לקבוצה  ב. תקשורת "רעה" עם חבריו.

    ג. מביים פציעות ומחלות במצבים לחוצים וקריטיים  ד. אופי בעייתי - אישי מידי ,סוציומט חברתי ,לא מתחבר.

    ה. פער משמעותי בין תפקוד באימונים לעומת תפקוד במשחקים.  ו. בריחה מיוזמה ואחריות. ז. תגובות שליליות

    לאחר פעולה לא מוצלחת במגרש.

 

 

זיהוי מצבי לחץ אצל שחקן

 

לחץ – תגובה רגשית למצב מאיים  או לחוסר ודאות .

חשוב להבחין בין לחץ לפני משחק ללחץ בזמן משחק. לחץ אינו מחלה והוא תגובה טבעית אלם חשוב שנזהה אותו אצל השחקן(והעוצמה) ובשלב הבא ויסות וטיפול בנושא.

 

מספר השפעות ותגובות שעל המאמן לזהות !

1.  השפעה גופנית/פסיולוגית – דפיקות לב מואצות , יובש בפה , כאבי בטן , בחילות ועוד.

2.  השפעה רגשית – פחד, חרדה, חוסר בטחון.

3. השפעה התנהגותית – תוקפנות,בריחה מאחריות, הסתגרות.

4. מחשבתי – יכולת ריכוז בירידה, בלבול, קבלת החלטות לא נכונה.

 

 

 

                תכנית עבודה מחוץ למגרש

 

חלק גדול מהצלחת הקבוצה תלוי מאוד בגורם המנטלי , ההתנהלות בחדר ההלבשה המצב החברתי והרמה האנושית. לכן הפעילויות השוטפת הנ"ל מחוץ למגרש הם בעלות חשיבות עליונה.

 

תכנית

 

1. תאום צפיות  אישית עם שחקנים כולל הצבת יעדים – טווח קצר  וטווח בינוני .

    לדוגמא – טווח קצר : מהאימון הקרוב "אתה מגיע  לאימון 1/2 שעה לפני "

                 טווח בינוני : "רוצה שתרוויח 70% מקרבות המגע " (ניתן למדידה).

ניתן בתדירות יותר גבוהה. דברים מקצועיים ניתן לתלות על לוח המודעות  בחדר הלבשה.

ילדים זקוקים לפידבק מהמאמן (בייחוד הקטנים).תאום ציפיות מקטין את אי הודאות שגורם למצבי לחץ.

 

 

2. תאום ציפיות קבוצתית כולל הצבת מטרות -  טווח הבינוני והארוך . לא בהכרח יעדי הישגי.

    אלא יעדים ביצועיים לדוגמא: הורדה של כמות ספיגת השערים (ניתן למדידה) , שיפור בהנעת הכדור המסודרת.

 

 

3. שיחות אישיות בשוטףשיחות אישיות ספונטניות (שיחות מסדרון) .השיחות הלא -פורמליות הם כלי טוב

     לשאיבת מידע מהשחקן , קבלה ומתן של פידבקים ,מתן חיזוקים חיוביים .

 

 

4. מעקב וניתוח סטטיסטי – מעקב סטטיסטי אחרי פרמטר מקצועי/מנטלי בשבת אצל  שחקנים. לתלות

   תוצאות מסודרות על לוח הקבוצה ולקיים שיחה עם השחקנים הנמדדים למשל :כמות חילוצי הכדור של השחקן,

   מספר המסירות המדויקות/לא מדויקות.זה ניתן לעשות לרוב הגילאים.

 

 

5. שיחה קבוצתית פתוחה – יצירת אינטרקציה פתוחה בין השחקנים לבין עצמם והמאמן.

 

 

6. תמיכה ויעוץ למאמנים – ניתוח ויעוץ של שחקנים של המאמנים וחשיבה משותפת על דילמות שונות כמאמן כדורגל (מתן חיזוקים/עונשים, התמודדות עם תחרות פנימית, התמודדות מול הורים)

 

 

7. גיבוש  קבוצתי – פעילות קבוצתית מגבשת בתדירות של 5 פעמים בשנה לערך.

 

 

8. הקניית כלים מנטלים - קביעת יעדים, דמיון מודרך, דיבור עצמי חיובי וריכוז אופטימלי.

 

 

 

 

 

תכנית עבודה על למגרש

 

עבודה על המגרש חשובה לא פחות מהעבודה  מחוץ למגרש והיא באה לתת מספר דגשים:

 

א. בניה ופיתוח  של אופי אישי וקבוצתי תוך כדי אימון.

ב. הדמיית מצבי משחק ותירגולם באימון.

ג. מתן דגשים מנטליים ע"י המאמן תוך כדי האימון .

 

תכנית

 

1. הטמעת ערך מרכזישחקן  שמאבד  כדור  מחויב להתאמץ להחזיר אותו. בקרה ע"י המאמנים ויישום.

   

2. תרגילי אופי – שילוב תרגילים מעצבי אופי בת"ע כמו משחקונים אישיים – 1V 1, 2 V 2 . במקרה זה יש

    חשיבות שרמת השחקנים תהיה  דומה (ולא יהיו פערי יכולת).

 

3. תחרויות -  מעצבות אופי ,מפתחות תחרותיות ורצון לא לוותר ( משולבות במודל העבודה – בפרט בקטנים).

                     תחרויות קבוצתיות  ואישיות.

 

4. הדמיות משחק – יצירת מצבים אמיתיים שעלולים להיות במשחק(מתאים ל 11 על 11 ) למשל:

 

    א. התניית תוצאה -   2:0  ליריב  , מה עושים בשביל לנצח ?

    ב. התננית זמן – 0:0  ויש   X  דקות להכריע  את המשחק.

    ג. התניית חיסרון מספרי – חיסרון של שחקן על המגרש ניתן לנצח ,כיצד עושים זאת.

    ד. שילוב של  2 גורמים הנ"ל.

 

 5. העמדה  במבחן – יצירת מצבים תוך כדי אימון ומשחק לבחינת תגובתו והתנהגותו של שחקן, הפקת לקחים,

      ותיקון.

 

       א. אי הרכבת שחקן (מוביל) – צריך ללמוד לשבת בספסל ולהעלות "טוב" מהספסל.

       ב. הוצאת שחקן מהמשחק – בפרט שהוא היה טוב  ולראות תגובה.

       ג. שינוי תפקיד לשחקן – תוך כדי משחק (למספר דקות) ולראות תפקוד ותגובה.          

 

6. התנהלות מאמן – להקפיד , לבצע בקרה , לדרוש , לקרוא את הסיטואציות ולהעיר הערות ולתקן בצורה חיובית

                              ובונה.

 

 

תכנית עבודה עם דניאל קסל

 

אימונים – תצפית אימונים , פתרון בעיות אישיות וקבוצתיות.

אישית- שיחות אישיות בבעיות חשובות. שיחות קבוצתיות בתדירות שתיקבע.

מפגש מאמנים – יעוץ ולווי של מאמני המחלקה בנושאים קבוצתיים ואישיים.

העשרה-  בהתאם לצורך והדרישה של הצוות המקצועי.

סדנאות מאמנים – נושאים פסיכולוגיים.

יישום התכנית – הדרכה והכוונה ע"י דניאל קסל.  

עבור לתוכן העמוד